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무용계 다양한 전문가들을 소개합니다.

2019.06.12 조회 361
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[아시아아시아_베트남편] 베트남 무용예술사 개관

[아시아아시아]



[아시아아시아]는 2019년 웹진 <춤:in>의 특별 연재 시리즈입니다. 지리적으로는 가깝지만 유럽이나 북미에 비해 상대적으로 정보가 없는 아시아 지역의 무용 생태계를 현지 전문가의 글을 통해 알아보는 코너입니다.


[아시아아시아_베트남편]
베트남 무용예술사 개관

르 하이 민(Le Hai Minh)_베트남 무용대학 학장

Bronze drums-typical artifacts of Vietnamese civilization

‘무용 예술(Dance Art)’은 인류의 진화에 따라 각 시대 사람들의 삶과 사고, 미적 의미에 부합하기 위해 발전해왔다. 베트남은 수 천 년에 이르는 역사를 지니고 있으나, 나라로서의 베트남은 통치 체계의 수립과 함께 기원전 2879년부터 시작되었다.

1. 훙 브엉(Hung Vuong) 시대 (기원전 2879년-기원전 258년)
훙 브엉 시대에 춤은 축제, 종교, 노동, 산업에서 항상 존재하였다. 그 당시 청동 북에 새겨졌던 춤 그림1)은 당대의 사회문화와 특별했던 문화적 활동을 반영하고 있다.
2. 중국 지배 시기 (기원전 111년-기원후 938년)
기원전 2세기에, 어우락(Âu Lạc)2)이 한(Han) 왕조에 침략당하며 중국에 통합되었다. 그러나 중국에 저항하는 봉기를 수없이 일으킨 결과, 자유를 되찾을 수 있었다. 그러나 자유는 오래가지 못했다3) 중국이 지배하는 동안 중국의 봉건 왕조는 어우락의 전통문화를 제거하고 중국 문화에 동화시키려 했지만 실패했다. 지배를 받고 있음에도 불구하고, 문화 활동과 전통 축제, 무용 예술은 공동체의 삶에서 계속 행해졌다. 훙 킹(Hung King) 축제, 기옹(Gióng) 축제, 소안(Xoan) 노래 축제 등이 그 예이다. 당시의 무용 예술은 두 가지 유형인 전통무용의 보존과 개발을 위한 ‘축제의 춤’과 ‘공동체의 춤’으로 분류된다.
3. 독립 및 안보를 위한 투쟁기 (905년-1858년)
이 시기는 쿡 트아 주(Khúc Thừa Dụ)4)가 베트남 독립의 기반이 된 체제를 수립한 905년부터 프랑스 해군이 다낭과 사이공을 공격한 1858년까지이다. 쿡, 응오, 단, 리, 트란, 호, 레 막, 레 테이 손, 그리고 응우옌 가문의 4명의 왕까지 총 12명의 통치자가 거쳐 가는 동안에 무용 예술은 끊임없이 발전하였다. 특히 트란 왕과 리 왕의 통치시기에 눈부신 발전을 이룩하였다.
3.1. 전통적 형태의 춤 (traditional dance arts form)
전통적 형태의 춤은 생산 노동, 오락, 투혼, 무사도, 종교, 축제 등 삶의 다양한 측면을 반영한다. 고대의 무용 예술과 놀이는 세대를 거쳐 전승되고 있으며, 탄호아 지방의 ‘쑤안 파(XuÂn Phả)춤’이나 하노이 지방의 ‘탕 롱(Thăng Long)춤’과 같은 고대 무용 예술은 더욱 특별한 의미를 가지고 있다.
3.2 숭배의 춤 (worship dance)
사람들의 신앙을 기반으로 형성된 종교는 베트남 소수민족 공동체의 유래 깊은 문화로 오랫동안 존재하면서 발전해왔다. 킹(King)족의 ‘그림자 숭배(Serving the Shadow) 종교 춤’이나, 테이(Tay)족의 ‘탠(Then) 춤’, 다오(Dao)족의 ‘성인식 춤’ 등이 그 예이다.
3.3. 종교 춤 (religious dance)
베트남 왕조들은 모두 불교를 숭상했지만, 그중에서도 특히 쩐(Trần)과 리(Lý)왕조는 불교를 국교로 삼아 사회적 기반을 튼튼하게 만들었다. 불교의 무용 예술은 다양하고 심미적이며, 임의적인 법칙과 특정한 체계를 지니고 있다. 움직임은 주로 손바닥이나 손목을 돌리는 데에 집중되며, 손가락이나 발은 미끄러지듯 민첩하다.
3.4. 제국의 춤 (imperial dance)
제국의 춤은 왕조가 형성되고 안정될 때까지 국가적 문화의 뿌리로 창작되었고 발전하였다. 춤의 형태는 주로 낀(Kinh), 짬(Chăm), 크메르(Khmer) 등의 민족에 의해 형성되었으며, 리, 쩐, 응우옌 왕조 때에 비약적으로 발전하였다. ‘연꽃춤(Lotus Dance)5)’, ‘등불춤(Lantern)6)’ 등이 그 예이다. 오늘날 제국의 춤은 ‘임페리얼 후에 예술극장(Imperial Hue Art Theatre)’에서 보존되며 공연되고 있다.
4. 프랑스 식민기 (1884년-1945년)
프랑스 식민기는 프랑스가 강제적으로 응우옌(Nguyễn)가문7)에게 프랑스의 보호를 수용하도록 헸던 1884년부터 인도차이나반도에서 통치권을 소실한 1945년까지이며, 총 61년 동안 지속되었다. 수많은 전통문화 활동들이 도시로 전파되었고, 전통 오페라 <째오(Chèo)>, 고전극 <뚜앙(Tuồng)>, 개혁극 <까이 르엉(Cải lương)> 등이 새롭게 수정되어 공연되었다. 당시 무용 예술에는 두 가지 중요한 경향이 있었는데, 첫째는 외부의 영향을 거부하고 전통춤을 발전시키고 유지하려 했던 것이며, 둘째는 전통춤에서 파생되었으나 서양예술을 수용하고자 했던 것이 있다.
5. 1945년-1954년
1945년 9월 2일, 호치민 주석은 바 딘(Ba Dihn) 광장에서 베트남 민주주의 공화국(Democratic Republic of Vietnam)의 탄생을 천명하는 독립선언을 한다. 이 시기의 무용 예술의 가장 두드러진 변화로는 관객층의 변화를 꼽을 수 있다. 이제 춤은 대중을 위한 것이 되었다. 크메르족의 ‘얌 톤(Lăm Thôn)춤’, 타이족의 ‘쏘애(Xòe)춤’, 바나족의 ‘쏘앙(Xoang)춤’ 같은 전통춤을 계승하고 발전시키는 것과 더불어, 대중 무용 운동을 통해 다양한 작품들이 창작되었다. 또한, 외국의 춤을 수용한 작품들도 있었다.
1951년 이후 무용단과 무용수들은 ‘중앙인민극단(Central People’s Troupe)’8)이나, ‘정무부 극단(Politics General Department Troupe)’9)과 같은 예술단체들을 설립했다. 이런 극단들은 수많은 장소에서 공연하였고, 국제 음악 축제에 참석했으며, 메달을 무수히 수상하는 성과를 거뒀다. 1951년 ’중앙예술연합회(Central Arts Association)‘는 전통예술 운동에 불을 붙인 가이드라인을 전파하였다. 예술가들은 다양한 소재를 다루는 춤을 창작했고, 국내외의 관객들에게 자신의 문화적 정체성을 선보였다. 그러나, 해당 시기의 전통예술 개발은 연구가 아닌 무용단의 안무를 만드는 데에 치중되었다. 1951년 이후 베트남 정부는 중국의 안무 기술과 무용을 배우기 위해 사람들을 파견하였다. 이런 노력 덕분에, 베트남에 평화가 찾아왔을 때 무용계는 이미 무용 분야의 전문가들을 지니고 있을 수 있었다.
6. 1954년-1965년
베트남에는 두 가지 임무가 주어졌다. 첫째는 국가의 통일을 위해 북베트남의 사회주의를 위한 길을 회복 건설하는 것이며, 둘째는 남베트남의 자유를 위해 투쟁하는 것이었다. 이 시기에는 러시아, 우크라이나, 중국, 북한, 폴란드, 구 체코 공화국, 알바니아 등 각국의 무용단이 공연하기 위해 베트남을 방문했다. 그들의 춤은 베트남의 무용수들과 대중들에게 실용적인 교훈을 주었다. 이와 동시에 베트남 무용단은 구소련, 일본, 덴마크, 스페인, 스웨덴, 스위스, 핀란드 등의 국제무대에서 베트남 전통예술의 정수를 선보였다.
고전 발레는 프랑스, 북한, 러시아의 무용 전문가에 의해 베트남에 전달되었으며, 베트남을 방문한 발레단들과 구소련의 발레공연 영상물을 통해서도 영향을 받았다. 1959년 10월 25일에는 ‘베트남무용학교(Vietnam Dance School)’10)가 창립되었고, 고전 발레와 전통민속춤이 공식적인 과목으로 채택되었다.
1955년 9월 23일에는 ‘사관예술학교(Military Arts School)’11)가 창립되었고, 1959년에는 북한인인 김태황에 의해 첫 번째 발레 작품인 <응헤 띤 파이어(Nghệ Tĩnh Fire)>가 탄생했다. <응헤 띤 파이어>는 고전 발레에 전통민속춤의 움직임을 확장하여, 현대와 전통의 결합 가능성을 보여주었다. 즉, ‘발레-전통민속춤’이라는 새로운 춤 언어의 가능성을 만들어낸 것이다.
1959년 8월 6일에는 오페라나 발레와 같은 고전 예술을 선구적으로 공연하는 ‘국립창무극장(National Song and Dance Theatre)’이 건립되었다. 국립창무극장은 개혁 시기 동안 근대무용 및 현대무용에 대한 새로운 접근을 선구적으로 시도하였다.
1960년에 ‘중앙인민창무극장(Central People’s Song and Dance Troupe)’은 <떰 깜(Tấm Cám)>이라는 발레 작품을 완성했다. 이 작품은 민속춤 ’째오(Chèo)‘나 종교춤 ’뚜엉(Tuồng)‘’에서 파생된 아이디어를 사용했으며, 고전 발레와 결합하기도 했다.
7. 1965년-1975년
1965년에서 1970년까지, 베트남 예술가들은 다양한 주제의 무용작품을 창작했다. 대표적으로 혁명적 영웅 이데올로기의 발현, 새로운 생의 아름다움에 대한 찬양, 생에 집착하고 죽음을 두려워하는 사람들의 잘못된 행동에 대한 비판, 역경에 처한 사람들에게 교훈을 주는 회개, 동화나 역사 등이 주제로 다뤄졌다. 1968년, 국제무대에서의 수상12)은 베트남 창작 무용의 성공을 의미했다. 이런 작품들은 현대적인 주제나 국가적 자유 혁명의 위대함, 그리고 사회주의 건설을 다루었다. 해당 시기의 무용 공연은 두 가지 목적을 지니고 있었다. 첫째는 국가 통일을 위해 남베트남 해방투쟁에 사람들을 고무시키거나 격려하기 위함이며, 둘째는 국제사회에 베트남이란 나라와 국민을 소개하기 위함이었다.
8. 1975년-1986년
북베트남과 남베트남이 통일되었고, 통일된 베트남은 경제 발전의 새로운 단계로 진입함과 동시에 모든 방면에서 강렬한 변화를 경험하게 된다. 북부의 예술극단은 기차를 타고 남부로 이동하여 새로운 작품을 창작하고 공연단체를 설립했다. 이때 많은 프로무용단이 남부에 설립되었다. 대부분 주에 하나 이상의 프로무용단이 생겼으며, 예술극단은 소수민족의 춤을 연구하고 수집했다.
1985년에 개최된 창무 축제(Song and Dance Festival)는 1975년과 1985년 사이에 열린 축제 중에 가장 규모가 큰 축제였으며, 베트남 프로 무용의 새로운 단계를 열었다. 또한, 1980년대에 ‘베트남 오페라 발레극장(Vietnam Opera and Ballet Theatre)’은 구소련과의 협력으로 <스파르타쿠스>, <지젤>, <백조의 호수> 등의 고전 발레 작품을 공연하기 위해 ‘베트남무용학교(Vietnam Dance School)’와 연합하였다.
이 시기에는 몇몇의 학생과 예술가가 고전 발레와 안무를 배우기 위해 구소련으로 유학을 떠났다. 1981년에는 두 명의 베트남 예술가들이 최초로 국제 발레 콩쿠르에 참가하기도 하였다13) 또한, <뚜엉(Tuồng)>, <째오(Chèo)>, <꽌호(Quan họ)>와 같은 무용작품들은 영화를 위한 창작 작품으로 확대되었다. 이처럼, 베트남 전역의 무용수들이 무용계의 중요한 발전에 기여했던 시기였다.
9. 경제 개혁시기부터 현재까지
1986년 베트남 정부가 경제 개혁 시행계획을 공식적으로 밝히면서, 나라의 발전을 위해 경제정책과 문화예술이 동행해야 한다는 생각이 대중의 공감을 얻었다. 또한, 베트남이 세계에 문호를 개방함과 동시에 근대 및 탈근대적 경향이 베트남의 창작 예술에 나타나기 시작했다. 이를 시작으로 오늘날까지 베트남 안무가들은 다수의 현대무용 작품을 창작하고 있다. 지금의 베트남 안무가들은 끊임없이 연구하고 보다 창조적인 안무를 만들기 위해 노력하고 있다. 예를 들어, 무용작품에 영화와 연극, 서커스와 같은 타 예술 장르를 결합하기도 하며 투영, 소리, 빛과 같은 기술을 활용하기도 한다.

베트남은 54개의 소수민족으로 이루어져 있고, 민족마다 고유한 전통춤을 지니고 있다. 이는 베트남 무용 예술을 다양하고 풍부하게 하는 데에 기여하고 있다. 축제나 중요한 행사에 자주 등장하는 ‘용춤(Dragon dance)’, ‘사자춤(Lion dance)’도 이에 해당한다. 현재는 고전 발레, 현대무용, 기타 무용이 함께 발전하는 혼합적 경향이 나타나고 있다. 이는 베트남의 문화적 정수를 보전하기 위해 서로 결합하는 것이나, 완전히 동화되지는 않는다.
  1. 1)청동북에 새겨진 상징들은 베트남 사람들의 예술적 재능과 합리성을 보여주는 고대 베트남인들의 일상을 묘사했다.
  2. 2) 어우 락은 기원전 256년부터 179년까지 존재했던 베트남 통치체제이다.
  3. 3) 독립을 위해 540년에서 543년까지 하이 바 쭝(Hai Ba Trung)에 의해 일어난 봉기. 선임자인 리 왕조는 58년간 통치하였다 (544-602)
  4. 4) 오늘날의 호치민 시티
  5. 5) 연꽃춤은 복숭아 축성하기, 과실주 가져오기 등의 다양한 장면에서 장수를 기원하는 의미를 지닌다. 여성 무용수들은 어깨 위에 연꽃 양초를 품은 멍에를 운반한다. 공연 소품으로 스카프, 종이부채, 등불. 공연자들의 맨손 등이 사용된다.
  6. 6) 등불춤의 꽃 화관을 쓰고 색을 입힌 등불을 든 여섯 기도자들은 여섯 번의 기도를 의미하며, 각각의 기도는 공물을 바치는 행위를 의미한다.
  7. 7) 13명의 왕을 배출한 응우옌 가문은 베트남 역사의 최후의 군주(1802-1945)였다.
  8. 8)현재 베트남국가창무극장(Vietnam National Music Song and Dance Theatre)
  9. 9)현재 사관창무극장(Military Music Song and Dance Theatre)
  10. 10)현재 베트남댄스아카데미(Vietnam Academy of Dance)
  11. 11)현재 문화예술사관학교(Military University of Culture and Arts)
  12. 12)국제 청소년 및 학생 페스티벌, 수피아, 불가리아(International Adolescence and Students Festival in Sofia, Bulgaria)
  13. 13)구소련, 모스크바에서 열린 콩쿠르

르 하이 민(Le Hai Minh)_베트남 무용대학 학장 베트남 무용대학의 안무학과 교육학 교수이며, 선생님, 안무가, 연구원, 작가, 댄스 경연 심사위원이기도 하다. 키예프 주립 안무 스쿨과 베트남 댄스 스쿨, 홍콩 공연 아카데미, 하노이 극장 및 시네마 연구소, 베트남 국립 문화예술 연구소에서 공부했다. 또한, 많은 안무가와 무용 교육자들과 함께 일해왔다.

OVERVIEW ABOUT THE HISTORY OF VIETNAM’S DANCING ARTS

Dancing arts has existed and developed along with human’s evolution in order to adapt with people’s lives, thinking and aesthetic sense in every contemporary time. Vietnam has had its history of thousands years. However, as governmental structure was established, the country of Vietnam appeared since the year of 2879 BC.

1. Hung Vuong Era (2879 BC- 258 BC)
In the Hung Vuong Era, dancing arts was always present in festivals, in religion, in working and producing. Dancing arts pictures carved on bronze drums1) reflected the contemporary social culture and special cultural activities that have still existed until now.
2. Chinese domination (111 BC - 938 AD)
In the II Century BC, Âu Lạc2) was invaded and integrated into the Feudal Han Dynasty. Many uprisings occurred against Chinese empires and gained independence. However, that did not last long.3)
These Chinese Feudal dynasties always had intention to eliminate Au Lac’s traditional culture throughout their conquering period, but they could not assimilate the Vietnamese culture and the Chinese culture. Cultural activities, traditional festivals and dancing arts in particular were still performed in social life of its community. That can be seen as “Hung King” festival, “Gióng” Fetival, “Xoan” Singing Festival, etc.
Dancing arts in this period of time was classified into two types: Dancing arts in festivals and Dancing art in community, including preservation and development of traditional dancing arts.
3. The period of building independence and struggling for protecting the country (905-1858)
This period of time lasted from the year of 905, when Khúc Thừa Dụ established an autonomy government that laid the foundation for the independence of Vietnam, to the French Navy attacked Đà Nẵng and invaded Sài Gòn.4)
Throughout 12 Dynasties, from Khúc family, Ngô family, Đinh, Lý, Trần, Hồ, successor Trần, predecessor Lê, Mạc, Lê, TÂy Sơn family and the four kings of Nguyễn family7), dancing arts in this period of time developed continuously, especially in Trần and Lý Dynasties.
Dancing arts fully developed with various forms: traditional, worship, religious, imperial. These dancing arts forms derived from traditional dancing arts.
3.1. Traditional dance arts form
The traditional dancing arts form reflects various aspect in life such as productive labor, entertainment, fighting spirit, warriorship, religion and festivals. It can be classified into two forms: Dancing arts in festivals and dancing arts in traditional arts performances.
In addition, there are also ancient dancing arts or dancing arts games being passed from generations to the next. These dances such as Ancient Dancing arts “XuÂn Phả” (Thanh Hóa province), “Thăng Long” (Hanoi), have a special nuance.
3.2. Worship dance
Religion, where keep people’s faith, has existed and grew over periods of historical culture of Vietnamese ethnic community.
It can be referred to the “serving the shadow” religious dance of King ethnic; religious dance“Then” of Tay ethnic; Maturity ritual dance of Dao ethnic, etc.
3.3. Religious dance
Vietnamese dynasties all paid attention on developing Buddhism, especially in Trần and Lý dynasties, Buddhism was considered as national religion and has durable existence in society. Buddhism dancing arts is diverse, aesthetic and it has many systems of arbitrary rules and particular characteristics. Dance movements focus on twisting palms, wrists, especially fingers and the feet movement is glidingly agile.
3.4. Imperial dance
Imperial dance was formed, existed and developed throughout the forming and stabilizing dynasties, which is the root of national culture.
Imperial dance form was fully formed by “Kinh”, “Chăm”, “Khmer” ethnic groups, and it was intensively developed during Lý, Trần, Nguyễn Dynasties. “Lotus Dance”5), “Lantern dance”6) are highlighted examples of this form.
Today, Imperial dance is conserved and performed by Imperial Hue Art Theatre.
4. Period of “French colony” (1884-1945)
The period France’s colony lasted for 61 years, since when the French forced Nguyễn family to accept the France’s protection in 1884 until the French lost rulership in Indochina in 1945.
Many of traditional, cultural activities spread to cities, then was renovated and brought into stage such as “Chèo” (Traditional operetta), “Tuồng” (Classical drama), “Cải lương” (Reformed Theatre), etc.
At the moment, dancing arts has two major trends: Maintaining the development of traditional arts that is against miscellaneous influence and Accepting, Embracing Western arts, diverging from traditions.
5. Period from 1945-1954
On September 2nd 1945, President Ho Chi Minh stated the Independence Declaration at Ba Dinh Square, proclaiming the birth of Democratic Republic of Vietnam.
The most positive change of dancing activities was the change in objective audiences: Dancing arts for public.
In addition to inheriting and developing traditional dances such as “Lăm Thôn” by Khmer, “Xòe” by Thai ethnic group, “Xoang” by Banar, there were compositions produce in the collective dance movements. Besides that were dances adopted from overseas.
Since 1951, arts ensembles and actors/actresses were formed such as Central People’s Troupe8), Politics General Department Troupe9). They had performances in many places, attended international musical festivals and won many golden or silver medals.
In 1951, the Central Arts Association disseminated a guideline that ignited a movement of traditional arts exploitation. Artists constructed dance performances with collected materials, and brought cultural identity to domestic and international audiences. Nevertheless, traditional arts exploitation aimed at choreographing dance acts of ensembles, not for research purpose.
Since 1951, the government deputed people to China to study choreography and dance performing. Thus, by the time when peace was retained, the dance industry already had officials in this field.
6. Period form 1954-1965
The country had two missions: Recovering and constructing a path to socialism for the North and Struggling for freedom of the South in order to reunifying the country.
A number of ensembles came to Vietnam to perform including Russia, Ukraine, China, North Korea, Poland, Former Czech Republic, Albania, etc. Their dance compositions are practical lessons for dance artists and public audience. Meanwhile, Vietnamese ensembles also brought quintessences of traditional arts to international friends such as performances in Soviet Union, Japan, Denmark, Spain, Sweden, Switzerland, Finland, etc.
Classical ballet dance was adopted to Vietnam by experts from France, North Korea and Russia in three different ways. Classical ballet dance is also influenced by some tour ensembles been to Vietnam and some ballet movies performed by former Soviet Union.
On October 25th 1959, Vietnam Dance School10) was founded. Classical ballet dance and Traditional Folk dance have become official subjects taught at the college.
On September 23th 1955, Military Arts School11) was founded. In 1959, the first ballet play “Nghệ Tĩnh fire” was made and Kim Tế Hoàng, a North Korean, instructed this play. The ballet play “Nghệ Tĩnh fire” showed the possibility of combining the traditionals and moderns by using special effects of classical ballet dance, enhancing movements in traditional folk dance, which generates a possibility of a language of traditional folk ballet dance.
On August 06th 1959, the National Song and Dance Theatre was founded, which is the pioneer unit in Vietnam in performing classical arts (Opera and Ballet). It also pioneered in approaching modern dance as well as contemporary dance in the reform period.
In 1960, the Central People’s Song and Dance Troupe completed the ballet dance “Tấm Cám”. The language dance used derived from sources in folk dances such as “Chèo”, religious dance, “Tuồng” dance and even combining with language of classical ballet dance.
7. Period from 1965-1975
From 1965 to 1970, artists used numerous topics in dance compositions. These were: the manifestation of revolutionary heroic ideology, complementing the beauty of new life, criticizing bad behaviors of people who cling to life and fear to death, or repentance for education purpose aiming at people in adversary forces, or topics of fairy tales and history.
International rewards in 196812) indicated the success of dance composition wrote about modern topics and reflected the greatness of national freedom revolutionary and constructing socialism.
Dance performance activity also has two tasks: Encouraging or Cheering up people across the nation to fight for freeing the South in order to reunifying the country and Introducing the country and people of Vietnam to international friends.
Period from 1975-1986
The North and the South of Vietnam has reunified, in which the country stepped into a new phase of economic development and there was an intensive transformation in all aspects.
In the north, Art Troupe moved to the south to train actors, constructed new dance compositions and developed performance organization. Many professional ensembles was founded in the south. Most of provinces had at least one professional ensemble. Besides that, they studied and collected ethnic groups’ dances.
Song and Dance Festival 1985 was the biggest festival in the period from 1975 to 1985. The 1985 festival marked the new phase of professional dance.
In 1980s, with the help of former Soviet Union, the Vietnam Opera and Ballet Theatre combined with Vietnam Dance School to perform classical ballets such as Spartacus, Giselle, Swan Lake... In this period, there were some students and artists were sent overseas to learn classical ballets, choreographer in former Soviet Union. In 1981, there were two Vietnamese artists attended international ballet competition for the first time13).
Dance industry expanded to creative activities and composing materials for movie industry, “Tuồng”, “Chèo”, “Quan họ” singing.
Professional and amateur dance had a significant step across the country.
8. From the economic reform period up to now
In 1986, when the Vietnamese government officially proclaimed the implementing plan on economic change, or economic reforms, there was a common sense that economic policies and cultural arts were companion throughout the development of the country.
There were many changes when Vietnam opened the door to the world, almost at the same time, modern and post-modern trends appeared in creativities of arts in Vietnam. Contemporary dance has been a composing trend of numerous choreographer. Differentiate from previous trends, today choreographers study and become more creative in composing their dances, in which they combine different arts together such as filming, play, circus.. and utilize technology such as projecting, sounds, lighting, etc.
Vietnam has 54 ethnic groups, each one has its own dance, which contributes to the diversity and abundance of Vietnam’s dance art. Beside that is Dragon dance, Lion dance, which are popular in festivals and milestones. In addition, classical ballet dance, contemporary dance and other dances are going together on the way of development, which is in accordance with the integrating trend. Integrated but not assimilated in order to preserve cultural quintessences of the nation.
  1. 1)Symbols on drums describe daily life of ancient Vietnamese people, reflecting arts talent and rationality of Vietnamese people.
  2. 2) Âu Lạc is the name of Vietnamese government in the period from 256 to 179 BC.
  3. 3) The uprising by Hai Ba Trung that gained independence from 40-43, the predecessor Lý Dynasty ruled for 58 years (544-602).
  4. 4) Today it is Ho Chi Minh city.
  5. 5) Lotus dance has the meaning of wish for longevity with various scenes: consecrating peaches, bringing wine. Performers are female, bringing a yoke, which has lotus canddle light inside, on their shoulders. Theatrical properties are scarves, paper fan, light and performers’ barehands.
  6. 6) Six prayer times flower garlands and coloured lanterns means 6 times of praying, each praying correspond to tributing an offering.
  7. 7) Nguyen family, which had 13 Kings, was the last monarchy empire in Vietnam history (1802-1945).
  8. 8)It is now Vietnam National Music Song and Dance Theatre.
  9. 9)It is now Military Music Song and Dance Theatre.
  10. 10)It is now Vietnam Academy of Dance.
  11. 11)It is now Military University of Culture and Arts.
  12. 12)International Adolescence and Students Festival in Soophia, Bulgaria.
  13. 13)Took place in Moscow, former Soviet Union.

PhD Le Hai Minh PhD Le Hai Minh is a Dean of Choreography and Pedagogy faculty at Vietnam Academy of Dance. A teacher, choreographer, researcher, writer, judges of dance competitions. Have studied in Kiev State Choreographic school (Ucraina, former Soviet Union), Vietnam dance school, Hongkong Academy for Performing Arts, Hanoi Institute for Theatre and Cinema and Vietnam National Institute of Culture and Arts Studies. Have worked with many choreographers, dance teachers domestic and abroad.

르 하이 민(Le Hai Minh)_베트남 무용대학 학장 베트남 무용대학의 안무학과 교육학 교수이며, 선생님, 안무가, 연구원, 작가, 댄스 경연 심사위원이기도 하다. 키예프 주립 안무 스쿨과 베트남 댄스 스쿨, 홍콩 공연 아카데미, 하노이 극장 및 시네마 연구소, 베트남 국립 문화예술 연구소에서 공부했다. 또한, 많은 안무가와 무용 교육자들과 함께 일해왔다.
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